Nejlepší brýle do auta
Dojeďte do cíle bezpečně
Pokaždé když usednete za volant, musí vaše oči vykonávat náročné činnosti. Je třeba reagovat na měnící se světelné podmínky, vypořádat se s oslňujícím slunečním světlem nebo s mokrými vozovkami odrážejícími světlo a udržovat jasné vidění v husté mlze. Kromě toho se musíte soustředit na ostatní účastníky silničního provozu, na dopravní značky a další informace a navigovat do cíle. Správné brýlové čočky umožňují bezpečnější a snadnější řízení, zejména pro ty, kteří řídí často a dlouhou dobu. Čím se však vyznačují nejlepší brýle na řízení?
Slabý zrak může být velkým bezpečnostním rizikem při řízení
Mnoho řidičů má problémy se slabým zrakem, ale ty se dají snadno zvládnout. Kvalitní čočky na řízení méně namáhají oči, optimalizují vaši zónu vidění a obecně zlepšují bezpečnost při řízení. Je rovněž nezbytné, aby se každý řidič poradil s očním specialistou a pravidelně absolvoval vyšetření zraku. V případě potřeby vám oční specialista doporučí individuálně zhotovené řidičské brýle podle vašich dioptrií.
Odborníci doporučují nechat si v dospělosti vyšetřit oči alespoň každé dva roky, i když nemáte zjevné problémy se zrakem. Pokud je vám více než 65 let, měli byste absolvovat oční vyšetření nejméně jednou za jeden až dva roky. Pravidelné oční testy pomohou očnímu lékaři včas diagnostikovat nástup presbyopie. Presbyopie je věkem podmíněný stav zraku, při kterém krystalická oční čočka ztrácí svou pružnost, což mimo jiné ztěžuje zaostřování na blízké objekty. Presbyopie samozřejmě ovlivňuje vaše řidičské schopnosti, takže časté oční testy jsou nezbytné.
Dobré vidění při řízení je ovlivněno kombinací různých faktorů
Pro bezpečné řízení jsou důležité následující aspekty vidění:
- Musíte být schopni vidět bez oslnění a odrazů během dne, ale také jasně a kontrastně v noci. Oční optik vám pomůže při výběru antireflexních slunečních brýlí nebo brýlí na dálku pro řízení.
- Vaše vidění by nemělo být omezeno. Mějte to na paměti při výběru brýlových obrub a obrub slunečních brýlí s dioptriemi. Pokud obruby špatně dosedají, mohou sjíždět, což blokuje některé oblasti vašeho zorného pole.
- Musíte být schopni zaostřit na blízké objekty. Jak bylo výše uvedeno, může u řidičů od 40 let věku dojít k nástupu presbyopie, která postupně zhoršuje zrak.
Správné brýlové čočky a dobře padnoucí brýlové obruby vyřeší každý z těchto požadavků na vidění. Proberte své potřeby týkající se vidění s očním profesionálem při očním testu. Poskytněte mu co nejvíce doplňujících informací, uveďte, zda řídíte často a zda máte problémy při nočním řízení. Bude tak možné připravit pro vás optimální řidičské brýle s dioptriemi.
Jak zjistím, zda potřebuji čočky na řízení nebo brýle pro noční řízení?
Jestliže máte při řízení jakékoli potíže vidění, je důležité odborné posouzení registrovaným očním specialistou nebo očním lékařem. Chcete-li zjistit, jak dobře vidíte kontrast a barvu, můžete si provést ZEISS online oční test.
Na co dbát při výběru obrub brýlí na řízení
-
Ve dne i v noci jste vystaveni různým světelným zdrojům, zejména když řídíte. Jasné sluneční světlo, světlomety protijedoucích vozidel, rozptýlené světlo z pouličních lamp a odrazy na brýlích či čelním skle mohou nebezpečně ovlivňovat vaše vidění při řízení. Je to další bezpečnostní riziko, a to i pro řidiče s perfektním zrakem, protože snížené vidění za zhoršených světelných podmínek a citlivost na oslnění představují zvýšené riziko nočních nehod.1 Řidičům, kteří často řídí za soumraku a v noci, doporučujeme nosit antireflexní brýle s antireflexní vrstvou. Speciální čočky na řízení, jako jsou čočky DriveSafe společnosti ZEISS, a brýle pro noční řízení jsou standardně vybaveny speciální povrchovou vrstvou, která snižuje odrazy a poskytuje komfortní vidění, zatímco antireflexní sluneční brýle snižují rušivé oslnění během dne.
-
Polarizační čočky na řízení poskytují vyšší úroveň bezpečnosti jízdy. Světlo se odráží v určitém směru a způsobuje nepříjemné oslnění. Polarizace filtruje světlo, čímž omezuje nebezpečné odlesky způsobované mokrými vozovkami, sněhem nebo odrazem slunce od kovových nebo skleněných předmětů. Speciální zabarvené čočky zároveň zlepšují kontrast a vnímání barev. To umožňuje vidět protijedoucí vozidla dříve a jasněji, bez ohledu na stav viditelnosti. Uvědomte si, že polarizační brýlové čočky mohou zhoršit vaši schopnost sledovat některé displeje na přístrojové desce ve vašem autě. Před nákupem se o tom poraďte s optikem.
-
Zabarvené čočky mohou zpříjemnit řízení a ovlivňují celkovou schopnost řídit. Před pořízením tónovaných čoček však požádejte o radu optika, protože některé odstíny nejsou na řízení bezpečné. Například čočky s odstínem vyšším než 90 % jsou příliš tmavé pro bezpečné řízení a samozabarvovací čočky nemusí dostatečně ztmavnout, protože čelní sklo již blokuje velkou část UV světla, které způsobuje ztmavnutí čočky. Hnědé nebo šedé zbarvení je obecně vhodné pro brýlové čočky na řízení, protože vám pomůže rozeznávat v řádu milisekund světla na semaforu nebo brzdová světla a může zlepšit vaši reakční dobu.
-
Klimatizace v autě, ostrý protivítr v kabrioletu nebo prach mohou dráždit a vysušovat vaše oči. Širší obruby osazené speciálními řidičskými brýlovými čočkami s dioptriemi vám zajišťují nejen lepší zorné pole, ale také přídavnou ochranu pro vaše oči. Kromě ochrany očí by vaše čočky měly být velmi trvanlivé a odolné proti poškrábání a jiným škodlivým vlivům okolního prostředí.
Povrchové úpravy čoček zhotovované podle nejnovějších poznatků, jako jsou DuraVision® Platinum a DuraVision® DriveSafe společnosti ZEISS, velmi výrazně vylepšují předcházející řešení. Tyto povrchové vrstvy jsou mnohem tvrdší, odpuzují vodu i nečistoty a účinně chrání brýlové čočky před poškozením. -
Měření provedená institutem FKFS2 z pověření společnosti ZEISS ukazují, že řidiči sledují vozovku před sebou a protijedoucí vozidla v průměru 97 % z celkové doby řízení, to je pravděpodobně více, než byste předpokládali. Vaše oči však musí plnit ještě i další úkoly. Je zapotřebí, aby rychle přeostřovaly mezi bočními zrcátky, zpětným zrcátkem a palubní deskou. Pro mladé řidiče to je snadné, ale od 35-40 let věku již vaše oči nejsou schopny přizpůsobovat se („akomodovat“, jak říkají odborníci) na různé vzdálenosti tak rychle, jako tomu bylo v mladším věku. K překonání této obtíže můžete využít speciální progresivní brýlové čočky, známé také jako varifokální skla na řízení.
Pravděpodobně znáte bifokální brýlové čočky, určené pro osoby, které mají dva předpisy pro vidění. Avšak bifokální čočky na řízení jsou dnes méně populární a jsou nahrazovány progresivními čočkami, které představují vylepšení bifokální technologie. Tyto čočky fungují na podobném konceptu, ale zatímco bifokální čočky mají jasnou linii rozdělující čočku na dvě části, pracují varifokální nebo progresivní čočky s několika ohniskovými body, aby vyhovovaly vašim vizuálním zvyklostem.
Vizuální návyky při řízení se samozřejmě liší od běžných vizuálních návyků, ale progresivní čočky lze pro účely řízení optimalizovat. Při řízení s varifokály musí být oblast na dálku a střední oblast čočky co největší, abyste při pohybu očí mezi vozovkou vpředu a palubní deskou mohli rychle přeostřovat jen s minimálním pohybem hlavy.
Specializovaný design progresivních čoček, jako jsou čočky ZEISS DriveSafe, splňuje specifické vizuální potřeby při řízení, ale jako vždy platí – pro optimální komfort musí být čočky profesionálně seřízeny a přesně přizpůsobeny potřebám nositele brýlí. Progresivní brýlové čočky DriveSafe se hodí nejen na řízení, ale skvěle i k celodennímu nošení. Progresivní brýlové čočky jsou jako oblek ušitý na míru: jsou přizpůsobeny natolik přesně, že potřebná adaptační doba je zcela minimální. -
Mnozí lidé mají problémy s viděním při řízení v noci a za soumraku. Pokud normálně řídíte s brýlemi, ale míváte zrakové potíže, když se stmívá, může to být proto, že vaše čočky navržené pro použití za dne nejsou optimalizovány pro měnící se světelné podmínky. Zornice se rozšiřuje a zužuje v závislosti na intenzitě světla. V noci se vaše zornice rozšiřují v reakci na tlumené světlo a pro přizpůsobení se mohou hodit noční řidičské brýle s dioptriemi.
Pro stanovení optimálních dioptrií pro noční řízení může váš oční specialista pomocí speciálního přístroje ZEISS i.Profiler napodobit noční vidění. Jedná se o zařízení pro měření očí založené na inovativní technologii wafefront („vlnoplocha“), která měří oči s rozšířenými zornicemi. Naměřená data lze poté zohlednit při výrobě brýlových čoček pomocí technologie i.Scription®. Výsledkem je čočka pro ostřejší vidění a vylepšené vnímání barev a kontrastu při řízení v noci.
Na co dbát při výběru obrub brýlí na řízení
Brýlové obruby přispívají k výslednému vidění, je třeba zvolit si obruby, které nepřekážejí vašemu zornému poli. Nabídka obrub je obrovská, je lákavé vybrat si ty nejatraktivnější, ale poradíme vám, jak můžete výběr zúžit:
- Zvolte varianty, kde jsou obruba a stranice co nejtenčí a připojené k hornímu okraji. Váš optik vám s tím poradí.
- Dále zvažte velikost brýlových čoček. Čím větší jsou brýlové čočky, tím méně musíte pohybovat hlavou při pohledu do zpětných a bočních zrcátek. Nevybírejte tudíž obruby, které umožňují pouze malé nebo úzké čočky.
- Požádejte optika, aby vám ukázal, které obruby mají zakřivené čočky, protože to pomáhá omezit rušivé světlo dopadající ze stran.
- Ujistěte se, že brýlové obruby sedí pohodlně a bezpečně na nose, aby zůstávaly na místě i při prudkých pohybech hlavy. Při zkoušení obrub pohybujte hlavou ze strany na stranu a napodobujte pohyby při řízení.
Důvody pro používání specializovaných brýlových čoček na řízení
Když si sedáte do auta, chcete dojet do cíle bezpečně. Jízda po neznámých silnicích, za nepříznivého počasí a v hustém provozu je sama o sobě již dosti stresující, není třeba přidávat ještě potíže s viděním.
Výhody brýlových čoček ZEISS DriveSafe:
- Můžete nosit brýle na řízení v průběhu dne i v noci.
- Snadná akomodace a změna zaostření na dálku vám pomohou přizpůsobovat se neustále se měnícím podmínkám a reagovat na incidenty, ke kterým dochází na silnicích.
- Přesný výhled na vozovku, palubní desku a boční zrcátka díky designu DriveSafe.
- Čočky výrazně snižují odrazy.
- Vylepšené vidění při řízení v noci.
Dojeďte do cíle bezpečně a bez stresu.
-
1
Babizhayev M, A: Glare Disability and Driving Safety. Ophthalmic Res 2003;35:19-25. doi: 10.1159/000068199
-
2
Research Institute of Automotive Engineering and Vehicle Engines Stuttgart (FKFS) http://www.fkfs.de; FKFS Výzkumný ústav automobilového inženýrství a vozidlových motorů ve Stuttgartu je nezávislou nadací, přidruženou k Univerzitě ve Stuttgartu. FKFS, založený v roce 1930, se stal jedním z největších a nejvýznamnějších výzkumných ústavů v oblasti automobilového průmyslu, poskytuje informace hlavním výrobcům a dodavatelům automobilů.