Brýle pro piloty – perfektní vidění i nad mraky
Ať už profesionální tak i amatérští piloti potřebují brýle, které jim umožní dobře vidět i za extrémních světelných a povětrnostních podmínek.
Brýle pro piloty musí splnit náročný úkol: více než jakákoli jiná pomůcka musí perfektně optimalizovat pilotovo vidění i za podmínek extrémně zhoršené viditelnosti. Pro plachtění, amatérské piloty, létání na rogalu, paragliding a letecké profesionály: LEPŠÍ VIDĚNÍ s perfektními brýlemi pro piloty.
Piloti potřebují brýle, které jim vždy zaručí dobré vidění jak na dálku, tak i na blízko. To není snadný úkol, protože viditelnost a světelné podmínky v oblacích jsou extrémní a mohou se změnit během okamžiku. Piloti musí být schopni vidět objekty jako např. věže či stožáry stejně dobře jako detailní informace na palubní desce v pilotní kabině. A to vše ve stejnou dobu. Jejich vnímání barev musí být také absolutně přesné, aby správně vyhodnotili světelné signály.
Ideální brýle pro piloty: barevné čočky ZEISS Skylet®
Firma ZEISS vyvinula speciální technologii pro tyto náročné podmínky, která zaručuje dokonalou viditelnost ve všech výškách a za všech světelných podmínek, sloužící stejně tak amatérským, tak profesionálním pilotům: technologii ochranných slunečních čoček ZEISS Skylet®. Ochranné sluneční čočky Skylet® poskytují 100 % ochranu před UV zářením, snižují nepříjemné oslnění a výrazně zlepšují kontrastní vidění v extrémních světelných podmínkách. To znamená nejen pohodlné vidění, ale také to přispívá k vyšší bezpečnosti.
Jednou z možností ochranných slunečních čoček pro piloty je varianta Skylet® „fun“. Skylet® „fun“ se 70 % redukcí světla je nejsvětlejší variantou v řadě Skylet® a má esteticky příjemné červeno-hnědé zabarvení. Proto dosahuje nejvyššího barevného kontrastu za střední intenzity okolního osvětlení – ideální do mlhavého počasí.
Pro ty, kteří preferují tmavší odstíny, doporučujeme variantu ZEISS Skylet „road“ s 80 % redukcí světla v estetické hnědé barvě – ideální pro střední světelné podmínky typické pro středoevropské léto. Nicméně, piloti by neměli nosit tmavší odstín než je tento, aby se zabránilo zhoršení jejich schopnosti rozlišovat barvy. Německý federální úřad pro letectví nedoporučuje používat brýlové čočky s redukcí světla vyšší než 85 %.
Důležité: proč by se piloti měli vyhnout polarizačním filtrům v jejich brýlích
Sluneční brýle a dioptrické brýle s polarizačním filtrem nejsou pro většinu pilotů vhodné. I když obvykle poskytují ochranu proti odleskům, měli by se jim piloti vyhnout. A to kvůli zvláštní struktuře monitorů v kokpitu letadla, kde polarizační filtr může zhoršit jejich viditelnost a občas pilot nemusí rozeznat správně světelný signál. Za určitých povětrnostních podmínek může být obtížné pozorovat okolní letadla anebo je lze rozpoznat pouze podle odrazu slunečních paprsků od jejich vnějšího pláště. Pokud by tyto odrazy byly blokovány polarizačním filtrem, znamenalo by to značné riziko a nebezpečí. Také záleží na poloze hlavy pilota, protože LCD displeje (např. navigační přístroje) mohou být pro pilota v jedné poloze jasně čitelné a v jiné ji může vnímat pouze jako černou plochu.
Ideální pro piloty: brýlové čočky ZEISS s plynulým přechodem zabarvení
Když si piloti vybírají brýle, měli by volit z neutrálních odstínů (váš oční optik vám rád poradí s výběrem z celé škály barevných odstínů). Ochranné sluneční čočky ZEISS Skylet® jsou speciálně navrženy pro situace, kdy je zvýšená ochrana proti oslnění a UV záření velmi důležitá. V těchto případech díky „vyššímu kontrastu“ můžete lépe rozlišovat barvy a zelenou louku v dálce – nepochybně - budete vnímat jako zelenou. Tyto specifické vlastnosti ochranných brýlových čoček ZEISS Skylet® umožňují pilotům lépe „číst“ povětrnostní podmínky a to zejména změny oblačnosti. Schopnost pilotů správně rozpoznávat barvy je tak daleko lepší a údaje na monitorech si mohou vždy spolehlivě přečíst – stejně tak s variantou ZEISS Skylet® „fun“ i variantou ZEISS Skylet® „road“.
Mnoho slunečních brýlí nebo i dioptrických brýlí, které filtrují modrou část světelného spektra může narušit správné vnímání barev. Proto autority jako např. Německý úřad pro letectví před těmito brýlemi varuje. Nicméně, pro ty, kteří si barev cení, jsou plynule zabarvené čočky ZEISS bezpečnou variantou i pro použití v letadlech. Například vrchní část můžete mít zabarvenou tmavě hnědou barvou a ke spodnímu okraji se její odstín zesvětluje tak, aby se usnadnilo čtení přístrojů v pilotní kabině. Brýlové čočky s optimální redukcí světla, neutrálním barevným odstínem a 100 % ochranou proti UV záření odpovídají přísným požadavkům profesionálních pilotů a jejich profesních organizací.
Mimochodem: piloti by se měli vyhnout i samozabarvovacím čočkám, protože samozabarvovací čočky vždy potřebují několik sekund, aby se přizpůsobily změnám světelných podmínek.
Bezpečné a komfortní vidění s progresivními čočkami
Dříve nebo později to potká každého pilota, přijde čas, kdy už neuvidí do dálky a nablízko stejně dobře jako dříve. Pro piloty je to obzvláště nepříjemné – znamená to bezpečnostní riziko. Progresivní brýlové čočky ZEISS byly navrženy a testovány tak, aby řešily tyto problémy. Jsou dokonale přizpůsobeny uživateli, stejně jako perfektně ušitý oblek na míru a umožní pilotům jako břitva ostré vidění na dálku (stožáry a letecký provoz) i na blízko (přístroje v kokpitu letadla…). V kombinaci se Skylet® pro ochranu před sluncem to budou ideální brýle pro piloty.
Na čem záleží při výběru vhodné brýlové obruby?
Vhodné brýlové obruby pro piloty jsou sportovní s prohnutými brýlovými čočkami: tak aby účinně tlumily rušivé rozptýlené světlo, které by se jim jinak dostalo do očí z boku či ze zezadu. Stranice by měly být tenké a přiléhat ke spánkům tak, aby pilotovy sluchátka mohla fungovat správně. Základním pravidlem je, že brýle pro piloty by měly být velmi pohodlné a neměly by piloty nijak omezovat ani při dlouhém letu. Proto je dobré dodržovat několik pravidel.
Tip: pokud si vezmete svoje sluchátka sebou k očnímu optikovi, bude pro něho snadné nalézt pro vás perfektní brýlovou obrubu. Pokud chcete mít opravdovou jistotu, požádejte vašeho optika, zda by jste si je mohli otestovat venku. Určitě vám rád vyjde vstříc.
Mimochodem:
mnoho pilotů si na jejich brýle pořizuje výkonnou povrchovou úpravu jako je DuraVision® Platinum from ZEISS, aby je ochránili před poškrábáním a dalším poškozením.
Image: i.stockphoto.com © Stacey Newman